Historical House of Ostad Abbas Karbasi Arani(karbasiha historic house )

خانه تاریخی استاد عباس کرباسی آرانی

Historical House of Ostad Abbas Karbasi Arani(karbasiha historic house )

خانه تاریخی استاد عباس کرباسی آرانی

Historical House of Ostad Abbas Karbasi Arani(karbasiha historic house )

Historical House of Ostad Abbas Karbasi Arani(karbasiha historic house )
This house was built at the time of Al- Boyah as a place of government affairs.
And in Fatah Ali Shah Qajar was judged by Ayatollah Mulla Ali.
This house was bought by Osted Rahim Darvazeh (father of Abbas Karbasi) from Haj Ramezan Ali (Grandmother Mulla Ali - Aaran Grand Merchant). (Around 1250 AH).
This house had different parts and accessories.
Part of that mosque is built.
The mosque was used to rest the complaints, as well as the prison, and the place where the judge was appointed Amin al-Hajj.
Mirghazab (Judicial Police-executione) and Muhtaseb (Commercial Crime Office-sheriff) also worked in this area.
There was also legal medicine for women and children.
A woman named Soghra (Kiseh kash) examines the injury and location of the trauma and informs the judge.
There was a basement below room number 5 for the description of the corpse and its maintenance.
In stable No. 15; for individuals, including women, children, slave, and slaves, if they were mistaken in the house of Khan and the master(Arbab).
They quickly stopped here for not being punished.

There were pigeons tower.
Pigeon played the letter at that time.
Every caravan for business or
The pilgrimage caravan bought some of the pigeons of the letter from the judge.
Take the pets with you. At home, judges had pigeons from other judges from big cities.
Which happened at different times? (Robbery (caravan) or lost in the way or death in caravans and (....
In this way, the news was brought to the notice of the judge.

To inform survivors, relatives and investors.
The judge was aware of the properties of mirrors and smoke in the state of the city.
This house is under the auspices of the Cultural Heritage Register on the National Heritage List of Iran.

Address: Iran – Isfahan Province- ARAN&Bidgol Township- GHAZI Alley

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

خانه ی     عالمان    ( عامل )  ما

بلکه    میراث جد      و  آبایی

خانه ای     ایستاده   در      تاریخ

دشمنانت    قرون        وسطایی

شمسه ای     از   (     سپهر )   ایوانت

(    طرف    سایه های   دانایی  )

تو  نگین    محله    قاضی

مهد        ملا      علی    و   بیضایی

حوزه   درس   و هم  عدالتگاه

صلح  بان بر   گروه دعوایی

(شیخ انصاری)از بلا ز  نجف

آمد اینجا   و  شد    پذیرایی

در   حریم  دو     مسجد کهنی

شاهد   سجده های   ( آقا) یی

نقل قولی عظیم     مانده  از او

که ازآن سربه عرش  می سایی

((در قدمگاه چون  نماز گزارد

هشتمین      آفتاب   طاهایی

میهمان تو  (ثامن الحج ) است

(ضامن  آهو)ان  صحرایی))

افتخار    بزرگ                مردانت

مانده       در     گوش     همچو         لالایی

مطبخت  نانی  از  کریمان  داشت

سفره  در  دست  حاتم  طایی

کارگاه   صنوف  (  کرباسی  )

شعربافی   و    فرش   و       دیبایی

هدیه از ( اوس عباس کرباسی)

یک منار از (هلال) اعلایی

ساخت ( بابا سلیم ) ( دهنو ) را

بهر      آوارگان        به     اهدایی

سقف   بازار    را  مرمت  کرد

او   به   کاشان      به حکمفرمایی

چون  زمانه  دگر  ازاو  برگشت

در تو  بگریخت  او   به  تنهایی

بانوان    را زمان   کشف      حجاب

تو امان       از       فساد       و      رسوایی

بر   گریزندگان    از          آژان

هر  پناهنده   را  تو  ماوایی

پوشش        حوضخانه    و  دالان

مامنی      با   حجاب          زهرایی

محفل      قاریان         تعزیه         خوان   ،

هیاتی    با   لوای           سقایی

شاهدی       بر    دو    جنگ   عالم   سوز،

روز        قحطی      و   دور         یغمایی

درد     طغیان     حصبه      و         تیفوس

کشته ها       بود     و     بی                 مداوایی

بحثها  دیده ای   زدرویشان ،

نهله  های  بهاء   الابهایی

رنج    (  فردوسی )     زمانه ی    ما

ظلم  (  محمود )    بر    تو   اجرایی

می رسد   شهرداری   نادان

از خرابی تو   به  دارایی !!

زیر    باران   نا   جوانمردی

می گذارند    تا   بفرسایی!!

با زبان  لودر   سخن   گویند

با تو  از عمق بی سرو پایی !!!!

غافل از  نقشه ی  خداوندی

مکر دارند     و   نقشه     آرایی

همزمان    با هزینه های   گزاف

در  زمینهای  دور و صحرایی

خانه   های   قدیمی   جعلی

رو  نمایی  کنند  و بنایی

یوسفی    تو    به  چاه  بی مهری

بد      تولی گری     و  بابایی

در) کویر نمک)    چه بی نمکی

دیده    از   شهردار    و  شورایی

رسم همسایگی هم آسایی است

با لودر  کی شود     بیاسایی؟

بر خیابان   و    کوچه و  معبر

منطقی نیست   راه   بگشایی

چاره ای نیست، ظلم می طلبد

آه مظلوم   و   شعر هجوایی

کاش ازخود به صدق می پرسید

آنکه حق را   کند   شناسایی

پیرزن را که کرد  خانه خراب؟

حشمت   بارگاه  کسرایی ؟

کو   ابابیل ؟   تا  شکست دهد

دشمنت           را  قدیم  و حالایی

عده ای کوردل به ثروت و جاه

در فسادند  و   در   هم افزایی

نه  مسلمان،  نه شیعه،   نه  گبرند

نه یهودی   و     نه  مسیحایی

گرگ  خواهد  که  ترس   هدیه      دهد

با شغالان    کند   هم آوایی

خانه هایی  که   ثبت میراثند

پیش  آنها   تو  دست بالایی

زندگانی   عالمان    قدیم

با    تو  بر    ما   شود   تماشایی

یادگار   و   نماد      فرهنگی ...

شرف ماست آنکه  برپایی

نفت و معدن دو گنج مانا نیست

تا ابد    تو    ذخیره ی مایی

هرکه آمد    عمارتی نو  ساخت

رفت  و تو  همچنانکه  برجایی

چند بیتی اضافه    با    دیگر

گونه ای  از    قوافی   یایی

بویی از صهیونیسم  ها    دارد

محو  آثار  چون   تو    مانایی

بی تو  گویند : سالها  که  گذشت

( هرگز    آران   نداشت  ملایی!)

 

 

  • karbasiha

      شهرداری آران و بیدگل  در طول سالهای گذشته بسیاری از خانه های تاریخی و تقریبا تمام میراث فرهنگی را از بین می برند آب انبارها خانه ها حسینه ها مسجد ها و دالانها ی کوچه ها حمامها بازارچه های محلی سباط های کوچه ها و..... را تخریب   کرده اند  آیا تمدن   فقط در احداث خیابان است و بس !!! آیا تمدن چیست ؟ اگرمیراث فرهنگی  جلوه ی از داشتن تمدن و اصالت   و هویت نیست !! در خیابان  آسفالت و بتون ...است !! و اگر اینها تمدن است یک  تونل خیابان راه   از میدان حاج امین به میدان بزرگ ایجاد کنند که متمدن بودن بیشتری  هم دارد و بافت تاریخی باقی مانده شهر را دیگر بهم نریزند هم اینک  محلات  دیگر هویت خود را از دست داده اند مثل محله چهارسوق دیگر چار سوقی  وجود ندارد و محله بازار نیز نه سقف و نه مغازه ای دارد که  وجه تسمیه بازار را داشته  باشد   که  این بیماری  بر بافت تاریخی سایر محلات مسری شده است  در محله قاضی یا ملاها  فقط دو خانه آیت اله ملاعلی(خانه تاریخی کرباسی ها) و آیت اله عاملی باقی نمانده که عدم  پیگیری برای ثبت  این دوخانه باعث جسارت شهرداری و تهیج مردم  برای ساخت خیابان  شده است که علیرغم ایجاد هرگونه معبرشریانی جدید  در بافت تاریخی مغایرت اساسی است  اما  شهرداری ها  قوانین میراث فرهنگی را به مسخره گرفته اندکه این عمل  نتیجه ضعیف و منفعل انگاشتن میراث فرهنگی   در آران و بیدگل است   و قبلا هم خانه تاریخی با شکوه  ثبت شده  صفایی , لامع و....  تخریب  شد تا خیابان افتخار الاسلام ساخته  شود  سکوت  حامیان میراث فرهنگی و  عدم پیگیری برای تنبیه و توبیخ و اخراج و برکناری مسببین تخریب بافت  تاریخی باعث شده تا  دوباره در قسمت دیگری ازشهر ؛ ساطور قصابی, بیکره میراث فرهنگی  مثله کند چه کسانی هستند ؟ و چگونه باید جلو آنها گرفته شود  ؟تخریب  حتی  یک خشت از میراث فرهنگی توجیهی  ندارد ؛ و کدام  قانون است که  تخریب میراث فرهنگی را مجاز دانسته است مثلا   سود جویان  و دلالان   ایجاد شبهه می کنند که مسئولین فکر کنند  که میدان حاج امین   در بن بست است  و یا میدانی است که حتی در روز چند  موتور هم بیشتر  عبور نمی کند که بتواند  بار ترافیکی در شهر داشته باشدوهم اکنون چهار راه و معبر دارد 1-  کوچه  مسجد ملاعلی  به کوچه هلال 13   2-  کوچه هلال 11(کوچه معینی -عباس آقا بیضایی ) 3 کوچه زین العابدین عطار و بازار علی حاج آقا  کوچه هلال 15 به خیابان  زیارت محمد هلال ع و4- از پهن کوچه به مسجد  ملاشکراله...  به طرف  حجتیه و وشاد  و خیابان محمد هلال  ع یا به طرف  سر کوچه دراز به خیابان ولی عصر عج  راه دارند  چه  نیاز به ایجاد این خیابان  و گشایش معبرجدید   است ؟؟و اگر افرادی با لابی گری در شهرداری ودر سایر مسئولین شهری  وبا  تغییر و دستکاری در  نقشه ها ویا  توجیه قوانین , اگر خیابان می خواهند  !!!!ما هم از این جامعه هستیم و می خواهیم  میراث فرهنگی شهرمان را حفظ کنیم  این خانه ها آخرین خانه های  بازمانده از علمای  بزرگ شهرمان هستند وهویت و شناسنامه شهرماست  هر قدمی برای حفظ و نگهداشت آنها  برداشته نشود  جز نابودی فرهنگ و تاریخ   شهر مان  نیست وبلکه یک جنایت فرهنگی تاریخی است   که در گذشته و حال   نتیجه  سهل انگاری  یا ضعف مدیریت ها  ادارات مختلف  و عدم شناخت و آشنایی در زمینه میراث بوده  است   واین  باعث  تلاش وجسارت بیشتر تخریب چی ها  شده است . مجموعه ای  که مثله و  و قصابی شد  دیگر قابل ارائه  و اصالت تاریخی  و قابل جبران در آینده  نیست و میراث فرهنگی  پلی ا ست بین گذشتگان و آیندگان و نابودی آنها هم ظلم به گذشتگان و هم به آیندگان است .  مطالبات مردمی ؛خانه های تاریخی باید سریعا د شناسایی و ثبت تاریخی  شوند  و سپس  نه سلیقه ایی بلکه  زیرنظر  کارشناسان میراث فرهنگی با توجه به دوره ساخت مرمت و باز سازی گردد.که   در صورت فرصت سوزی  مثل پادزهر بعداز مرگ سهراب خواهد  بود .

 

  • karbasiha